مقالات

کالاهای صادراتی ایران به چین

کالاهای صادراتی ایران به چین

در سال 2014 ، صادرات به چین از سوی ایران با رشد ده درصدی مواجه بوده و حدود 50 درصد صادرات ایران به کشور چین می باشد ، که کمتر از 16 درصد آن صادرات غیرنفتی است. کشور چین از مهمترین و بزرگترین بازارهای هدف صادارتی برای ایران محسوب می شود. کالاهای صادراتی ایران به چین شامل مواد شوینده ، خشکبار مانند ( زعفران ، پسته ، کشمش ، انجیر خشک ، بادام ، گردو ، فندق ، خرما ) ، فرآورده‌هاى دریایی ، سبزیجات خشک و یخ‌ زده ، میوه و آبمیوه ، صنایع دستی ، فرش‌هاى نفیس و غیره می باشد.

ایران در ده گروه کالا ظرفیت صادرات برای چین را دارد و نفت و فرآورده‌های نفتی از جمله این کالا می باشند و کامیون‌ها و مواد معدنی ، فلزات مانند آلومینیوم و روی ، فرآورده‌های دامی و نیز سنگ‌های ساختمانی از دیگر کالاهایی است که برای صادرات به این کشور صادر می شود. بازار چین برای صادرات کالاهای ایرانی خوب و مساعد می باشد و در سالهای اخیر ایران در این بازار موفق بوده است. برای صادرات غیرنفتی به چین ظرفیت های بسیار بالایی وجود دارد و در حال حاضر کالاها و محصولاتی مانند خشکبار، فرش ، زعفران ، ماشین آلات کشاورزی ، محصولات پتروشیمی ، چوب و آهن آلات به چین صادر می شود و این روند روبه افزایش است.

فرش ایران در حال حاضر به 32 کشور جهان صادر می شود و یکی از این کشورها چین است. صادرات فرش ایران به چین با روند خوبی روبه رو بوده ، چون فرش دست بافت ایران با کیفیت و معروف است. میزان صادرات ایران به چین در سال‌ 95 نسبت به سال گذشته 6.22 درصد رشد داشته و چین 22.78 صدم درصد از سهم کالاهای صادراتی ایران را به خود اختصاص داده است. از رقبای کشور ایران برای صادرات به این کشور ، افغانستان می باشد. عمده ترین کالاهای صادر شده به این کشور از محصولات پتروشیمی  بوده است و چین از خریداران اصلی نفت خام و سنگ آهن ایران محسوب می شود.

کشورهای صادرکننده به چین

کشورهای برتر صادرکننده به چین عبارتند از : کشورهای آسیایی ، کره جنوبی ، ژاپن ، آمریکا ، آلمان . بیشترین مبدا واردات به ترتیب در قاره های آسیا ، اروپا ، آمریکای شمالی ، اقیانوسیه ، آمریکای جنوبی و آفریقا می باشد . واردات کالاها از کشور های صادرکننده به چین ( به صورت درصدی ) در نمودار زیر قابل مشاهده می باشند . با کلیک کردن روی هر کشور ( یا قاره ) در نمودار می توانید در خصوص واردات کالا از آن کشور ( یا قاره ) ، اطلاعات بیشتر دریافت نمایید .

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *