نمایشگاه اتومبیلیتی

دستاورد‌های حضور پررنگ ایران در نمایشگاه بین‌المللی خودرو روسیه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از مسکو، ­ بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو روسیه موسوم به «اتوموبیلیتی» با حضور ۶۰۰ شرکت از ۱۴ کشور در حالی پایان یافت که مشارکت پر رنگ خودروسازان، تولیدکنندگان لوازم یدکی و قطعه سازان ایرانی، دستاورد‌های مهمی در زمینه توسعه همکاری‌های خودرویی بین ایران و روسیه به همراه داشت.امضاء ۱۲ سند همکاری بین شرکت‌های ایرانی و روسی به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار و توافق ایران خودرودیزل با یکی از شرکت‌های معتبر روسی برای اخذ نمایندگی کامیونت و کشنده‌های این شرکت از نتایج فوری حضور ایران در این نمایشگاه بود.
مذاکرات فشرده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با همتای روسی و نیز مقامات بلندپایه این کشور نیز توافقات عمده‌ای ختم شد که می‌تواند جهش چشمگیری در مناسبات اقتصادی و صنعتی دو کشور ایجاد کند.
استقبال مشتریان روسی از محصولات دانش‌بنیان شرکت‌های ایرانی تولید قطعات و لوازم یدکی، خودرو و صنایع وابسته، بازار این کشور را مهیای ورود صنعت خودرو ایران شده است.
شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشورمان از جمله ایران‌خودرو و سایپا و بیش از ۵۰ شرکت ایرانی تولید کننده قطعات و لوازم یدکی خودرو­ با محور صادرات و تولید مشترک خودرو در نمایشگاه بین‌المللی روسیه حضور داشتند.
حضور این تعداد شرکت ایرانی فعال در صنعت خودروسازی در یک نمایشگاه بین‌المللی برونمرزی برای اولین بار در روسیه برنامه‌ریزی شده و اقدامی بی‌سابقه بود. ­
ایران تنها کشوری بود که بالاترین متراژ غرفه‌های متمرکز یک کشور را در نمایشگاه روسیه با بیش ۹۰۰ مترمربع غرفه نمایشگاهی در سالنی به مساحت یک‌هزار و ۷۰۰ متر مربع در اختیار داشت که در طول تاریخ نمایشگاه‌های برون‌مرزی بی‌نظیر است.
در این بین با توافقات انجام شده، شمارش معکوس برای ورود دو شرکت خودروساز ایرانی، شامل گروه صنعتی ایران خودرو و گروه صنعتی سایپا به بازار روسیه آغاز شده است.
خودرو «تارا» متعلق به ایران خودرو و خودرو «شاهین» متعلق به سایپا مشتریان بسیاری به خود جلب کرده و در صورت اجرایی شدن توافقات حاصل شده، بزودی این دو خودرو ایرانی به خیابان‌های روسیه راه پیدا می‌کنند.
در پی وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین که با اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه روسیه همراه شد، بسیاری از شرکت‌های خودروساز غربی و آسیایی از بازار روسیه خارج شده‌اند و اینک فرصت مناسبی برای حضور خودروسازان و فعالان ایرانی صنایع قطعه سازی و لوازم یدکی فراهم شده است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *