اخبار

نشست “توسعه روابط اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا- سازمان همکاریهای شانگهای و کشورهای عربی” در حاشیه دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا

نشست “توسعه روابط اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا- سازمان همکاریهای شانگهای و کشورهای عربی” در حاشیه دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا با حضور پرشور مسئولان ذیربط و نمایندگانی از کشورهای عضو، میهمانان داخلی و خارجی برگزارشد.
به گزارش خبرنگار ستاد اطلاع رسانی،
طی این نشست که به ریاست معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، ، همچنین آقای اسلپنف وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا برپا شد، حاضران ضمن بیان فرصتها و چالشهای موجود بر تعمیق روابط فی ما بین تاکید و تصریح کردند.
آقای ضیغمی با بیان اینکه نمایشگاه اوراسیا به ابتکار ایران در حال برگزاری است، گفت: کشورها با اعزام نمایندگان خود به این نمایشگاه ارزشمند استقبال خوبی از خود نشان دادند.
وی افزود: سطح بسیار خوبی از مشارکت کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در این نمایشگاه و نشست را شاهد بودیم.
ضیغمی افزود: امسال ایران به اتحادیه تجارت آزاد اوراسیا خواهد پیوست که بدین ترتیب تعرفه گمرکی برای حدود ۸۷درصد کالاهای فی مابین صفر خواهد شد.
وی گفت: این رخداد یک اتفاق بزرگ است که باعث میشود ایران به یک نظام تجارت آزاد بپیوندد که اولین تجربه خوب محسوب میشود.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: ایران هم اکنون با کشورهای حوزه اوراسیا حدود هفت میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری دارد که پیش بینی میشود این ظرفیت تا سی میلیارد دلار افزایش پیدا کند؛ این در شرایطی است که رقم و حجم مالی وارداتی کشورهای اوراسیا، بالغ بر۳۸۰میلیارد دلار است.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران یاد آور شد: ظرفیت ارتباطی ایران میان کشورهای اوراسیا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و هند بالاست بدین ترتیب میتواند به لحاظ زیر ساختی به تولید مشترک در ایران و صادرات کمک کند.
ضیغمی گفت: دولت تمام زیر ساختهای صادرات را فراهم آورده است و این رویداد نمایشگاهی با نشستهای جانبی آن فرصت های بیشتر و ارتباطات نزدیکتری فراهم خواهد ساخت.
در گذشته به دلیل نظام تعرفه ای در برخی از کالا ها، متاسفانه برخی از کالا ها امکان صادرات به روسیه نداشت! بنابر این بالاجبار کالا به سایر کشورهای عضو اتحادیه صادر میکردیم؛ اما الان این چالش مانند گذشته وجود ندارد.
وی گفت: باید تعاملات بیشتر شود تا شرکت ها عادت کنند، کالاهای وارداتی برای کشور خود را از کشورهای عضو اوراسیا و ایران تهیه کنند و تجارت در این منطقه به گردش در آید.
معاون وزیر صمت گفت: امکانات پولی و بانکی و لجستیکی در این بین اهمیت دارد از اینرو برخی بانکهای روسیه شعباتی برای تسهیل مبادلات پولی و بانکی تاسیس کرده اند.
وی گفت: استقرار بعضی بانکهای ایران نیز در کنار یکی از بانکهای این کشورها نوید توسعه صادرات برای ایران خواهد داشت؛ تجار میتوانند از این ساختارها استفاده کنند. بدین ترتیب مدیریت صادرات و واردات بهتر خواهد شد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *