مقالات

واردات کالا از چین

مراحل واردات کالا از چین

به طور کلی باید چند مرحله را برای انجام صفر تا صد واردات کالا از چین طی کنید.

انتخاب محصول برای واردات

ابتدا باید ببینید آیا کالای موردنظر شما امکان واردات را دارد و اصطلاحا برای واردات ممنوع هست یا خیر. اگر مشکلی وجود نداشت، حال باید کالای خود را انتخاب و تحلیل بازار کنید؛ یعنی مشخص کنید آیا کالایی که انتخاب کردید می تواند در بازار داخل کشور موفق شود یا اینکه جایگاهی در بازار کشور ندارد. این مرحله بسیار مهم است چرا که اگر به درستی طی نشود می توانند تمامی هزینه ها و زحماتی که توسط شما صرف شده است را از بین ببرد.

انتخاب تامین کننده و منبع یابی

حال که کالای خود را انتخاب کردید، سورسینگ و منبع یابی در چین قدم بعدی است. اغراق نکرده ایم اگر بگوییم این قدم از قدم قبلی نیز مهم تر است. تصور کنید که بهترین کالای موجود را برای واردات از چین به ایران انتخاب کردید اما تامین کننده ای را یافته اید که نه شخصیت حقوقی دارد، نه محصول آن کیفیت بالایی دارد و نه به درستی به تعهدات خود عمل می کند. در این صورت کالایی که شما به کشور وارد می کنید به احتمال زیاد خواهانی ندارد و نمی تواند آن را به مخاطبان هدف خود عرضه کنید.

ارسال نمونه کالا

دریافت نمونه کالا در فرآیند خرید از چین یکی از مراحل مهم و ضروری است و به منظور بررسی کیفیت و مطابقت کالا با استانداردهای فنی و قانونی مربوطه انجام می‌شود. واردکنندگان معمولا ابتدا از تولیدکننده یا فروشنده درخواست دریافت نمونه کالا را می‌دهند. پس از دریافت نمونه، کالا بر اساس استانداردهای مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که با مشخصات و استانداردهای مورد نظر مطابقت داشته باشد، اقدام به خرید کلی کالا خواهد شد.

بازرسی کالا

بازرسی کالا در چین چیست و چرا یکی از مهم ترین مراحل واردات از چین محسوب می شود؟

بدیهی است که عمل به تعهدات الزام آور مندرج در قراردادهای تجاری در سطح جهانی یکی از مهمترین اصول تجارت بین الملل است و عرضه کنندگان یا تولیدکنندگان کالا باید به این تعهدات عمل کنند. واردات کالا از چین نیز دقیقاً به همین صورت است و شرکت های بازرگانی که به بازرگانان ایرانی خدماتی از قبیل منبع یابی و سورسینگ و تامین و خرید کالا از چین و واردات و حمل کالا از چین ارائه می کنند، موظف هستند که کالای ارسال شده مطابق با  کیفیت و کمیت مورد نظر مشتریان همانطور که در زمان عقد قرارداد تعیین شده و کاملا یکسان با همان محصول “نمونه و یا سمپل” به مشتریان عزیز ارائه شود.

پیش پرداخت و تسویه کامل هزینه

در چین، معمولا روش‌های پرداختی متنوعی برای خرید کالاهای وارداتی وجود دارد که عموما هم در دو مرحله پرداخت می شود؛ یکی پیش پرداخت برای تولید یا تامین و دیگری تسویه کامل پس از آماده شدن کالا. بسته به نوع کالا و قرارداد و همچنین پلتفرمی که از آن خرید کرده اید می توان یکی از شرایط پرداخت زیر را انجام داد:

۱. پرداخت بانکی: یکی از روش‌های پرداختی رایج در چین، جابجایی هزینه در بانک چین است. البته برای این روش حضور در کشور چین الزامیست و یک حساب تجاری نیز در این کشور باید داشته باشید.

۲. پرداخت با استفاده از درگاه های پرداخت آنلاین: در چین درگاه ها و کیف پول های آنلاین از جمله AliPay و WeChat Pay هستند که اغلب توسط فروشندگان چینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع این موضوع بسته به پلتفرمی دارد که خرید خود را در آن نهایی کرده اید. فرضا برای سایت های گروه علی بابا از جمله خود سایت علی بابا چین، باید از علی پی استفاده نمایید.

۳. پرداخت با استفاده از اعتبارات اسنادی: اعتبارات اسنادی یکی از روش‌های پرداختی متداول در تجارت بین‌المللی است که در چین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انجام امور گمرکی و ترخیص کالا

دریافت مجوز ثبت سفارش کالا و انجام اقدامات لازم جهت ترخیص کالا نیز قدم بعدی است. پس از اینکه مراحل ثبت سفارش کالا را پیش رفتید و تعرفه گمرکی را پرداخت نمودید، می توانید به شرط وجود مدارک لازم و داشتن شرایط موردنیاز، بار خود را از گمرک ترخیص کنید. اگر قلق این مرحله را بلد نباشید حالا حالاها بار شما در گمرک می مانند و ممکن است اگر به عنوان مثال تاریخ انقضا داشته باشد حتی اصلا به مرحله مصرف نرسد! بنابراین این مرحله نیز نیازمند تجربه کافی برای ترخیص کالای شما در کمترین زمان ممکن می باشد.

بسیاری از مراحل بالا نیازمند این است که شما هم در کشور چین و هم در کشور ایران به صورت شخصیت حقوقی ثبت شده باشید و در هر دو کشور دارای شرکت باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *