مقالات

B2B بازاریابی

این نوع بازاریابی BUSINESS TO BUSINESS  است که به طور مختصر با نام B2B شناخته می‌شود. قدمت این نوع بازاریابی به گذشته‌های بسیار دور که انسان‌ها برای تأمین نیازهای خود کالا مبادله می‌کردند، می‌رسد. این نوع بازاریابی بین دو کسب‌وکار به وجود می‌آید. بازاریابی B2B ممکن است توسط یک فرد، یک بخش، چند یا یک تیم بزرگ از کارمندان یک بیزینس انجام شود.

هدف نهایی بازاریابی بی ‌تو بی ، فروش محصول یا ارائه درست خدمات به مصرف کننده نیست و خدمات به سازمانی دیگر ارائه می‌شوند. برای رسیدن محصول یا خدمات به دست مشتری نهایی،لازم است تا بین چند واسطه خرید و فروش انجام شود؛ یکی از قسمت‌های بازاریابی B TO B، معاملات بین واسطه‌ها است. با این حال ممکن است مشتری نهایی یک بیزینس، بیزینس دیگری باشد، در این هنگام نیز بازاریابی و معامله B 2 B انجام می‌شود.

ممکن است در این نوع بازاریابی، بسیاری از سازمان‌ها به طور زنجیره‌وار به هم متصل شوند و در مسیر ارائه خدمت یا محصول به مشتری، هر کدام ارزشی به آن اضافه کرده تا در نهایت یک محصول نهایی واحد را، به مشتری ارائه شود.

برای مثال برای تهیه یک پیراهن نخ و الیاف باید به پارچه تبدیل شوند، سپس پارچه به پیراهن و در نهایت در فروشگاه به دست مشتری برسد. تمامی سازمان‌هایی که در این مسیر قرار دارند، در جهت ارتقا محصول تلاش کرده و در نهایت فقط فروشنده مستقیما با مشتری در ارتباط است. اما اگر بازاریابی شرکت با شرکت وجود نداشت، پیراهنی برای ارائه به خریدار نیز وجود نداشت.

هدف از بازاریابی B2B چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، به طور کلی هدف از بازاریابی رفع نیاز است. در این نوع بازاریابی نیز رفع نیاز شرکت‌ها در اولویت است. اما هدف اصلی، همان رفع نیاز مشتری است که به بازاریابی B2C که مستقیما با مشتری در ارتباط است، مربوط می‌شود.

نکته قابل توجه در این نوع بازاریابی، تعداد مشتریان بیزینس است. در بازاریی  B2B، ممکن است تعداد مشتریان زیادی وجود نداشته باشد. برای مثال برای خرید یک قطعه صنعتی یا یک توربین بادی، شرکت فروشنده قطعا مشتریان زیادی ندارد و نمی‌توان تعداد مشتری‌های آن را با یک لباس‌فروشی در یک پاساژ مقایسه کرد.

در این نوع تجارت مبلغ هر خرید بسیار بیشتر از تجارت‌های دیگر است و یکی از اهداف تجارت شرکت ، حفظ مشتریان و افزایش کیفیت خدمات است.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *